Raw vegan, min första dag

Frukost: 27 st dadlar (skalade) mixade med 1 banan och runt 1 liter vatten. Kunde inte dricka allt, mådde illa i typ en halvtimme och ville helst spy av överflödet med mat i mig det var galet... 
 
Lunch: 2 stora äpplen (aroma mina favoriter)
 
Mellanmål när jag kom hem: resterande av frukosten som var kvar
 
Sent mellanmål:  mixade jag 2 st frusna bananer med 1 vanlig banan och blandade i lite kakao (vilket man egentligen ska undvika läste jag efter...).
 
Middag: 3 äpplen mixade med ca. 15 dadlar och kanel. Efteråt kunde jag knappt andas så full magen var. Det är verkligen obekvämt och man vill bara bli av med det.
 
Sjukt mycket kalorier. Minst 2000. Men jag tänker ge detta MYCKET tid för innan man går ner i vikt av det/blir slank kan det ta ett år (vissa mer) för kroppen att "hela sig" efter dåliga matvanor. Jag som druckit så lite vatten och nu öser i mig kommer samla på mig vatten och bli pluffsig, dessutom när man gjort restriction/binge + överkonsumerat kaffe är matsmälningssystemet inte det bästa. 
 
När min lön kommer ska jag sätta hälsan först framöver.. Okej först kommer julklapparna men sen. Investering i en smoothie-mixer (inte så bra med tavmix i så stora mängder), frukt, majspasta (om det finns här) osv. 
 
 
Till alla som fått höra att frukt och kolhydrater gör en fet. Freely äter mellan 3000-5000 kcal per dag och ser ut sådär. Valet att testa detta är inte svårt. Men hon själv gick först upp i vikt, sen planade det ut, sen gick hon ner och BAM. 

Kommentarer
Postat av: Mikael

att bara leva på frukt och dadlar tror jag inte på, och fasta (svälta) kroppen är heller ingen bra lösning. tränar du nånting? för om du inte gör det så börja med det i första hand och sen ät nyttig hemlagad och varierad mat på regelbundna tider. ta små portioner hela tiden och ät varje 3:e timme för att hålla ämnesomsättningen igång. då behöver du inte plåga dig med varken för mycket eller för lite mat/dryck osv. träning + bra kost är alltid det bästa för en bra hälsa och kropp

Svar: 1. Ca 80% av en kropp görs av diet/livsstil.2. Ja, jag tränar men har dragit ner det rejält p.g.a. överträning och tvångstankar som kom med det vilket inte är speciellt hälsosamt.
3. Små portioner ofta har inte att göra med att hålla igång ämnesomsättningen, äter du större måltider 3 gånger om dagen kommer ämnesomsättningen gå från hög och avta lagom till nästa mål.
4. Bra kost? Definiera bra kost. Och definiera gärna hur frukt och grönt plågar mig. Att börja en plant och fruktbaserad kost är det bästa jag gjort för det får mig att må bra från insidan och ut. Från grönsaker och frukter får vi i oss all näring vi behöver (utom B12 som dock även många tar trots att de inte är veganer) och det är även det naturliga för oss människor. Folk kan säga att vi är allätare om de vill men det är inte sanningen eftersom vi inte har den medfödda kunskapen till hur djur ska dödas och tas tillvara på. Det är inte naturligt att gå till affären och köpa delar av djur. Det är heller inte naturligt att dricka mjölk vid vuxen ålder, skulle du kunna tänka dig att dricka din mammas bröstmjölk? Förmodligen inte. Ändå dricks det ett ANNAT djurs bröstmjölk tillägnat hennes kalvar. Mjölk tillför heller inte kalcium till oss utan bryter ner skelettet, mjölk innehåller tillsatser för att förhindra den processen. Naturligt? Bra kost? Tvivlar på det. Läs väldigt gärna på om livsstilen (bl.a. 801010 av Douglas N. Graham)
Att vara vegan är dessutom konstant bevisat vara hälsosammare bl.a. länkar här:

Blodcancer, och annan cancer
"Fresh evidence from the largest study to date to investigate dietary habits and cancer has concluded that vegetarians are 45% less likely to develop cancer of the blood than meat eaters and are 12% less likely to develop cancer overall."
http://goo.gl/SGkW

Urinblåsecancer
"A new study suggests that consuming specific compounds in meat related to processing methods may be associated with an increased risk of developing bladder cancer. "
http://goo.gl/ve9J

Bukspottscancer
“We observed positive associations between pancreatic cancer and intakes of total, saturated, and monounsaturated fat overall, particularly from red meat and dairy food sources. We did not observe any consistent association with polyunsaturated or fat from plant food sources,” the authors write. “Altogether, these results suggest a role for animal fat in pancreatic carcinogenesis.”
http://goo.gl/Njta

Tjocktarm-, strup-, lever-, bukspotts-, och lungcancer
"For colorectal cancer, a 24% increased risk with red meat consumption of 62.5 g/1,000 kcal and a 20% increased risk with processed meat consumption of 22.6 g/1,000 kcal was observed among both men and women, which is similar in magnitude to the summary relative risks observed in previous meta-analyses [22–24]. The researchers also found that increasing intakes of red meat were significantly associated with elevated risks of 20%–60% for cancers of the esophagus, liver, and lung. For processed meats, a 16% increased risk of lung cancer was observed. Red and processed meat intake was associated with an increased pancreatic cancer risk in men only."
http://goo.gl/3nuK

Osv, osv, osv.

Du får ha din diet precis så som du vill men jag har koll på vad jag håller på med vare sig du tror på det eller ej. :)
I Shot For The Sky - Taylor

2013-11-14 @ 03:58:46
URL: http://www.nattstad.se/Mikael
Postat av: Minny

wow, önskar att jag hade tid/ork/möjlighet att testa det!

2013-11-20 @ 14:38:14
URL: http://www.skinnyminny.blogg.se
Postat av: hannah

Älskar freelees kanal! Försöker börja med 801010 jag med, om det är den du gör. :D <3

Svar: 801010/bananagirldiet är mina riktlinjer, heja oss! <3
I Shot For The Sky - Taylor

2013-12-04 @ 16:35:03
URL: http://thinside.blogg.se
Postat av: S

HEJ! Jag kör också HCLV och det går riktigt bra. Håller på med Raw till 4. Då äter jag BARA frukt. Men, du vet att Freelee väger 52kg? Det är för att kroppen har en idealvikt som den tillslut landar på. (Det kan ta flera år). Det som är bra med denna livsstil (ogillar att säga diet) är att om du är överviktig så går du ner i vikt, och tonar och om du redan är smal men har lite fett här och där så kommer hela kroppen bara bli tajtare. HAHA Jag känner igen mig med vattenmängden. Brukade dricka högst 2 glass varannan dag och nu 2-3l per dag (räknar in vattenmängden från smoothies också). Familj och vänner tycker jag är GALEN haha. Men jag mår så jäkla bra. Tänk på att du har back-up plans!!!! Så om du inte kan äta frukt hela dagen pga ekonomi, brist på bra frukt osv så är det ok att äta ris, pasta, det finns Sam Mills majspasta i affärerna, jag brukar hitta det hos ICA Maxi och potatis/sötpotatis :). CARB UP!! :) ps tänk på att sova tillräckligt så kroppen får tid att återhämta sig, det är en del av processen :).

Svar: Hej, vad roligt att du kommenterade och att du är inspirerad av samma livsstil :) Blir så glad av andra veganer. Inser att jag inte skrivit mycket här om hur jag "lever" nu eftersom jag inte tror många av de som läst min blogg är intresserade av det. Jag är också raw till 4 för det mesta och äter som du säger bland annat majspasta, ris, potatis och så till middag ett par gånger i veckan. Att få en tonad kropp är självklart vad jag vill men just nu fokuserar jag mest på att faktiskt bli hälsosam från insidan, mina värderingar har förändrats under veckorna jag har gjort detta vilket i sig är fantastiskt. Jo min familj och folk omkring mig förstår inte heller men det gör mig mest arg och irriterad eftersom det enbart beror på att de är själviska och inte vill tro illa om kött därför att de tycker om det. De vägrar att se att kött skadar kroppen och istället tror de att det är jag/vi veganer som lider av brister men så är det ju inte. Har du någonstans jag kan följa dig? Instagram? Kram
I Shot For The Sky - Taylor

2013-12-17 @ 16:17:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0