Kalorier i power bar'sen

Haha okej jag försökte göra dessa på minnet så har ej exakt samma mått men kan skriva ut kalorierna iallafall för det receptet som står HÄR!

1 dl solrosfrön = 356 kcal
4 dl havregryn = 517 kcal
15 st fikon = [300 kcal/100 g. 1 påse: 250g / 20 st..] 562 kcal
1 ½ dl russin [jag hade 1 dl] = 291 kcal [jag hade 194]
1 msk honung = 65 kcal [jag använde canderel = ca 8 kcal]
1 dl All bran = 80 kcal [hade ca. 0.5 dl = 40 kcal
 
Kommer nog klämma ur 6 st av det.
 
totalt / 6 = 312 kcal per bit
För mig totalt / 6 = 279,5 kcal per bit
 
Så, till nästa gång kommer jag: (Gud sånt här ska man göra innan)
 
- Dra ner lite på fikonen. Kommer nog ta hälften. Fikon är faktiskt inte speciellt nyttiga.. Endast 5 av 19 näringsämnen uppnår minst en tiondel av RDI + VÄLDIGT mycket kolhydrater... [Kanske byta ut mot torkade aprikoser?]
 
- Använda honung trots mer kcal. Vi har inte det hemma bara. Sötningsmedel innehåller dåliga kemikalier och vill hålla detta så naturligt som möjligt.
 
- Ha den riktiga mängden av All bran och russin. 

Totala kcal efter detta per bit: 265 kcal

Kommentarer
Postat av: sofie

sv: Tack, jag gör detsamma! :D

2012-11-05 @ 10:35:10
URL: http://hithin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0